OC to ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, które musi wykupić każdy właścicieli pojazdów mechanicznych. Obowiązek jego wykupienia został wprowadzony na mocy ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych.
Mimo że opłacanie składki nie należy do najprzyjemniejszych czynności, to polisa OC jest zabezpieczeniem zarówno dla tego, kto spowodował wypadek, jak i dla tego, kto w nim ucierpiał. Jeżeli jadąc motorem, potrącisz inny pojazd i będzie on wymagał naprawy, nie zapłacisz za nią z własnej kieszeni. Zajmie się tym ubezpieczyciel, u którego wykupiłeś OC. Dzięki temu rozwiązaniu możesz też być spokojny, że jeżeli to twoja maszyna zostanie uszkodzona przez innego kierowcę, to na pewno otrzymasz fundusze na naprawę od jego towarzystwa ubezpieczeniowego.
Należy pamiętać, że polisa OC obejmuje jedynie rekompensatę szkód, powstałych w wyniku spowodowania kolizji lub wypadku drogowego. Odszkodowania nie otrzymasz, jeżeli np. motocykl zostanie skradziony lub uszkodzony na skutek działania sił przyrody. Takie zabezpieczenia obejmuje polisa AC.
Cena OC za ten sam model motocykla może być nawet kilkukrotnie niższa dla niektórych kierowców. Na koszt ubezpieczenia wpływa kilka czynników, dlatego wysokość składki jest zawsze obliczana indywidualnie.
Według ubezpieczycieli młody kierowca jeździ brawurowo, szybko i ma małe doświadczenie w prowadzeniu dwukołowej maszyny. Dlatego z perspektywy towarzystwa ubezpieczeniowego jest to modelowy potencjalny sprawca wypadku. W związku z tym za OC zapłaci on o wiele więcej niż doświadczony motocyklista. Z perspektywy ubezpieczyciela potrafi on sobie radzić na drodze, jeździ bezpiecznie, a ryzyko, że spowoduje wypadek, jest mniejsze.
Dwukołowa maszyna z mocnym silnikiem to marzenie każdego motocyklisty. Jednak ubezpieczenie takiego pojazdu będzie dość drogie. Pojemny silnik oznacza, że pojazd może osiągać większe szybkości, co grozi spowodowaniem kolizji na drodze. Wyższe OC zapłacą też właściciele motocykli sportowych, które pozwalają na odważną jazdę.
Jak informacje o wieku i modelu motocyklu przekładają się na wysokość składek? Oto przykładowa kalkulacja:
Wiek właściciela motocykla i jego staż za kierownicą |
Wysokość najtańszego OC dla motocykla Honda Wave, poj. silnika 109 cm3 |
Wysokość najtańszego OC dla Honda VFR 1200 F, poj. silnika 1237 cm3 |
20 lat, brak stażu jako kierowca motocykla, kupuje pierwszą polisę OC |
494 zł |
1840 |
40 lat, jeździ motocyklem od 16 lat, OC kupuje co najmniej od 4 lat i może pochwalić się bezszkodową jazdą |
112 zł |
425 zł |
50 lat, jeździ motocyklem od 25 lat, a OC kupuje od co najmniej 10 lat i może pochwalić się bezszkodową jazdą |
109 zł |
274 zł |
Motocykl świetnie sprawdzi się w dużym mieście, jednak mieszkając w metropolii, należy spodziewać się wyższych składek OC. Dzieje się tak, gdyż ruch na drogach, zatłoczone ulice i duże skrzyżowania sprzyjają wypadkom. Zdecydowanie trudniej o kolizję w małej miejscowości, gdzie pojazdów jest mniej, nie jeżdżą tramwaje, a krzyżówki są mało skomplikowane.
Aby zapłacić mniej za OC, możesz skorzystać z kilku trików. Wydasz mniej na ubezpieczenie, jeżeli:
jesteś członkiem Polskiego Związku Motorowego, masz przynajmniej 25-letni motocykl i możesz pochwalić się bezkolizyjną jazdą;
współwłaścicielem pojazdu zostanie kierowca z prawem jazdy kategorii A, który ma długi staż za kółkiem;
twoje towarzystwo ubezpieczeniowe przenosi zniżki z OC na samochód na motocykl.
Jeżeli nie chcesz każdego roku wydawać tak samo dużo na polisę, staraj się jeździć ostrożnie, zgodnie z przepisami i unikaj groźnych sytuacji na drodze. W ten sposób zminimalizujesz ryzyko spowodowania wypadku. Twoja historia ubezpieczeniowa będzie nieskazitelna, dzięki czemu zyskasz w oczach ubezpieczyciela – obliczy on dla ciebie niższą składkę OC.
Na OC nie warto przepłacać – niezależnie od tego, ile za nie zapłacisz, będzie ono obejmowało taki sam zakres ochrony.
Jeżeli szukasz ubezpieczenia, możesz skontaktować się z agentem ubezpieczeniowym. Warto udać się do takiego eksperta, który współpracuje z przynajmniej kilkoma towarzystwami. W ten sposób porównasz oferty poszczególnych ubezpieczycieli i wybierzesz z nich najkorzystniejszą finansowo opcję. Dokumentacją, sporządzeniem umowy i wszystkimi formalnościami zajmie się agent. Istnieją jednak sposoby na to, aby znaleźć jeszcze tańsze OC.
Wyszukiwarki internetowe dają ci możliwość porównania cen polis oferowanych przez jeszcze większą liczbę ubezpieczycieli. Oznacza to, że będziesz mieć pewność, że wybierzesz najtańsze możliwe OC dla motocykla.
Aby wykupić polisę online, wystarczy podać swoje dane, informacje na temat pojazdu, a niemal błyskawicznie poznasz listę ofert towarzystw ubezpieczeniowych. Taki research możesz przeprowadzić, korzystając ze smartfona lub komputera – wystarczy Ci jedynie dostęp do Internetu.
Opcję szukania polisy przez Internet docenisz za możliwość znalezienia najtańszego ubezpieczenia OC, ale także za:
oszczędność czasu – polisę możesz wykupić w zaledwie kilka minut, w wolnej chwili i nie wychodząc z domu. Tym samym nie tracisz czasu na spotkania z agentem;
minimum formalności – wszystkie formalności dotyczące OC załatwisz online. Umowę otrzymasz na adres mailowy, a za ubezpieczenie zapłacisz przelewem;
doskonały kontakt ze specjalistami – nie obawiają się, że decydując się na polisę online, nie będziesz móc poprosić o wyjaśnienie niezrozumiałych kwestii. W każdej chwili możesz skontaktować się ze specjalistami, którzy rozwieją twoje wątpliwości. Możesz to zrobić również za pośrednictwem Internetu lub dzwoniąc pod wskazany numer.
Nigdy nie lekceważ obowiązku opłacenia OC. Jeżeli nie wykupisz polisy i spowodujesz wypadek, za likwidację szkód zapłacisz z własnej kieszeni. Oprócz tego na spóźnialskich, którzy nie opłacą w terminie składki, czekają kary. W 2023 roku wynoszą one:
230 zł od stycznia do czerwca i 240 zł od lipca do grudnia – w przypadku opóźnienia w opłaceniu polisy do 3 dni;
580 zł od stycznia do czerwca i 600 zł od lipca do grudnia – jeżeli zwłoka w zapłacie za składkę OC będzie wynosić od 4 do 14 dni;
1 160 zł od stycznia do czerwca i 1 200 zł od lipca do grudnia – to kara dla tych, którzy spóźnią się w opłaceniu OC więcej niż 14 dni.
Jeżeli wykupisz OC w Polsce, to będzie ono obowiązywać także na terenie krajów Unii Europejskiej oraz w krajach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Wystarczy mieć przy sobie potwierdzenie wykupienia polisy. W ten sposób przygotuj się, jeżeli planujesz wyprawę motocyklową do Andory, Austrii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Czech, Dani, Estonii, Finlandia, Francji, Grecja, Hiszpanii, Holandia, Islandii, Irlandii, Luksemburga, Łotwy, Malty, Niemiec, Norwegii, Portugalii, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Włoch, Węgier, Litwy, Liechtensteinu, Monako, San Marino, na Cypr, wyspy Normandzkie, Gibraltar, Wyspy Man oraz na Wyspy Owcze.
W przypadku niektórych krajów będziesz potrzebować także Zielonej Karty. Jest to dokument, który otrzymasz od ubezpieczyciela – najczęściej bezpłatnie lub po uiszczeniu niewielkiej kwoty. Zielona Karta będzie dla ciebie obowiązkowa, jeżeli wyruszasz do Albanii, Bośni i Hercegowiny, Czarnogóry, Iranu, Izraela, Macedonii, Maroko, Mołdawii, Rosji, Tunezji, Turcji, Ukrainy i Białorusi.
OC to wydatek, ale pod żadnym względem nie należy lekceważyć jego wykupienia. Wystarczy poszukać online taniego ubezpieczenia, które nie zrujnuje budżetu i które będzie obowiązywało także poza granicami Polski.