Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku,
zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej na temat naszej polityki prywatności znajdziesz tutaj.
Łatwo i szybko porównaj oferty ubezpieczenia OC lub AC Twojego samochodu. W kilka minut wybierz najtańszą i najkorzystniejszą polisę. Bez wychodzenia z domu i dodatkowych opłat. Skorzystaj również z naszych rankingów, fachowych opracowań i poradników.
Porównaj oferty

Przegląd motocykla - poradnik od A do Z

Kluczyki do samochodu

Na czym polega badanie techniczne motocykla? 

 
Przegląd dwukołowej maszyny to kilkuetapowy proces. Uprawniony do przeprowadzania badania technicznego mechanik-diagnosta sprawdza dane pojazdu, ale interesuje go przede wszystkim to, czy wszystkie jego podzespoły są w dobrym stanie. Ma to na celu ocenę tego, czy motocykl jest sprawny i czy nie stwarza zagrożenia w ruchu drogowym. 
 
Czy badanie techniczne motocykla jest obowiązkowe? 
 
Tak. Jako właściciel jednośladu z silnikiem mechanicznym, musisz regularnie sprawdzać jego stan podczas obowiązkowych badań technicznych. Jeżeli nie wywiążesz się z tego obowiązku, czekają cię niemiłe konsekwencje. Wymóg poddawania badaniom technicznym m.in. motocykli reguluje Obwieszczenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 21 kwietnia 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach.  
 
W jakim celu przeprowadza się badanie techniczne motocykla? 
 
Przegląd dwukołowca wykonuje się po to, aby: 
  • zidentyfikować pojazd oraz sprawdzić jego legalność, 
  • wprowadzić stosowne dane i zmiany do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), 
  • dokładnie sprawdzić stan techniczny motocykla. 
Kiedy przeprowadza się badania techniczne motocykla i gdzie się to robi? 
 
To, kiedy należy wykonać przegląd, zależy od rocznika pojazdu. Pod tym względem w najlepszej sytuacji będą właściciele motocykli kupionych w salonie, a w najgorszej ci, którzy mają starsze dwukołowce. 
 
Badanie techniczne należy wykonać: 
  • po 3 latach od pierwszej rejestracji pojazdu – oznacza to, że jeżeli właśnie kupiłeś nowy motor, to nie musisz od razu martwić się jego przeglądem. Czeka cię on dopiero za 36 miesięcy; 
  • po 2 latach od pierwszego przeglądu technicznego pojazdu, 
  • co roku – jeśli motocykl przeszedł już pierwsze badanie po 3 latach od pierwszej rejestracji, a potem po 2 latach od daty pierwszego przeglądu, to każde następne badanie techniczne należy wykonywać co 12 miesięcy. 
Z przeglądem nie musisz czekać do ostatniego dnia jego ważności. Możesz go wykonać na 30 dni przed upływem terminu jego przeprowadzenia. Pamiętaj jednak, że wtedy data kolejnego badania będzie liczona od dnia, kiedy faktycznie było ono przeprowadzone po raz ostatni. 
 
Regularnych przeglądów nie musisz wykonywać, jeżeli jesteś właścicielem zabytkowego motocykla. Wystarczy, że zgłosisz się z nim na badanie techniczne tuż po jego rejestracji. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy zabytkowy dwukołowiec wykorzystujesz do pracy zarobkowej. Wtedy tak jak wszyscy inni właściciele maszyn na dwóch kółkach musisz co 12 miesięcy zgłaszać się na badania techniczne.  
 

Przegląd motocykla – jak się go przeprowadza krok po kroku? 

 
Niezależnie od tego, gdzie zgłosisz się na przegląd, to badanie techniczne będzie wyglądać niemal identycznie. Wynika to z przepisów. Mechanik przeprowadzający przegląd ma obowiązek sprawdzić konkretne elementy i stosować się do procedur. 
 
Identyfikacja danych motocykla i jego dokumentów 
 
Ta część przeglądu polega na sprawdzeniu numerów pojazdów (rejestracyjnego i ramy) i tego, czy zgadzają się one z tymi znajdującymi się w dokumentach. Diagnosta przygląda się też naklejkom legalizacyjnym oraz stanowi tablic rejestracyjnych. Muszą być one solidnie zamocowane, a znajdujący się na nich numer powinien być doskonale widoczny. Na koniec sprawdzany jest przebieg motocykla. 
 
Aktualizacja danych w bazie CEPiK (Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców) 
 
Diagnosta przeprowadzający przegląd aktualizuje wtedy m.in. dane pojazdu dotyczące jego przebiegu, który od ostatniego badania najprawdopodobniej się zmienił. 
 
Ocena stanu technicznego 
 
Ten etap trwa najdłużej, jednak nie więcej niż od 20 do 30 minut. Diagnosta kontroluje jedynie stan motocykla i nie przygląda się wnikliwie np. jego elektryce. Podczas obowiązkowego badania technicznego sprawdza się: 
  • stan opon – nie mogą być one popękane, a wysokość bieżnika powinna wynosić minimum 1,6 mm, 
  • sprawność układu hamulcowego, a także kondycję klocków i tarcz, 
  • naciąg i stan łańcucha, 
  • stan ramy, 
  • ustawienia i prawidłowe działanie świateł – dotyczy to żarówek na zewnątrz, wraz ze światłami drogowymi i kierunkowskazami 
  • działanie klaksonu, 
  • stan układu kierowniczego, 
  • poziom emisji spalin – ten element przeglądu jest obowiązkowy od kilku lat i ma na celu wyeliminowanie z ulic pojazdów bez filtra cząstek stałych; 
  • głośności układu wydechowego – nie może ona przekraczać 94 dB w przypadku motocykli z silnikami o pojemności do 125 cm3 oraz 96 dB w motocyklach z większymi jednostkami napędowymi. 

Co z motocyklem, który nie przeszedł przeglądu? 

 
Niestety może zdarzyć się, że podczas przeglądu diagnosta odkryje szereg usterek. Co robić w takiej sytuacji? 
 
Na pewno nie próbuj zgłosić się do innej Stacji Kontroli Pojazdów, licząc na to, że tamtejszych fachowiec nie zauważy usterek w pojeździe. Nie unikniesz naprawy motocykla. Informacja o tym, że musisz zająć się reperowaniem motocykla, aby móc na nim jeździć, znajduje się w bazie CEPiK. Zostanie ona usunięta dopiero wtedy, kiedy naprawisz pojazd. 
 
Od momentu, kiedy dowiesz się o usterce w pojeździe, masz 14 dni, aby ją naprawić. Kiedy już to zrobisz, ponownie zgłaszasz się na badanie, a diagnosta stwierdza, czy pojazd faktycznie jest już w pełni sprawny. Dopiero wtedy wynik badania technicznego może być pozytywny, 
 

Ile kosztuje przegląd motocykla? 

 
Jeżeli do tej pory przegląd przechodziło twoje auto, to cena badania technicznego motocykla mile cię zaskoczy. Jest ona niższa niż przypadku samochodu i wynosi 62 zł brutto. Musisz doliczy do tego także 1 zł za opłaty ewidencyjnej za wpis do bazy CEPiK. 
 
Pamiętaj, że niższe koszty dotyczą też OC motocykla. Ta polisa jest tańsza niż ubezpieczenie samochodu, a jeżeli dobrze poszukasz, znajdziesz ofertę w naprawdę dobrej cenie. Możesz do tego wykorzystać kalkulator OC, dzięki któremu szybko poznasz stawki proponowane przez ubezpieczycieli. Wybierz polisę, która jest najtańsza – niezależnie od ceny będzie mieć ona taki sam zakres. Ubezpieczenie motocykla jest tańsze od OC samochodu o średnio 200 zł. 
 
Nie zapominaj też, że ważne ważna polis jest obowiązkowa dla wszystkich pojazdów mechanicznych – tak samo jak badanie techniczne. I z brakiem OC wiążą się poważne konsekwencje i wysokie kary finansowe. 
 
Brak ważnego przeglądu – czym grozi?  
 
Jeżeli zapomnisz o przeglądzie, prawdopodobnie czekają cię kłopoty. Możesz spodziewać się: 
  • mandatu karnego – za spóźnialstwo zapłacisz od 500 zł wzwyż. Mandat dostaniesz, jeżeli podczas rutynowej kontroli drogowej okaże się, że jeździsz bez ważnego przeglądu technicznego; 
  • zabrania dowodu rejestracyjnego – funkcjonariusz policji ma obowiązek zatrzymania pojazdu, jeżeli termin jego badania technicznego upłynął dawno temu. Zrobi te też, nawet jeżeli opóźnienie wynosi zaledwie kilka dni, ale stan techniczny motocykla pozostawia wiele do życzenia i istnieje spore ryzyko, że stworzy on zagrożenie na drodze; 
  • problemy z wypłatą ubezpieczenia AC/OC – w OWU mogą znaleźć się zapisy, że otrzymanie odszkodowania za szkodę jest możliwe tylko wtedy, gdy pojazd ma ważny przegląd. Oznacza to, że jeśli jadąc motocyklem bez badania technicznego, uszkodzisz swój pojazd, to nie będziesz móc liczyć na wsparcie finansowe od ubezpieczyciela. 
 

Podsumowanie 

 
Przegląd techniczny motocykla jest obowiązkowy i należy wykonywać go co roku w przypadku starszych pojazdów oraz 3 lata po pierwszej rejestracji i 2 lata po pierwszym przeglądzie. Jazda bez ważnego przeglądu grozi poważnymi konsekwencjami – z finansowymi włącznie. Natomiast samo badanie nie nadwyręży twojego portfela, gdyż jest tanie – tak samo jak OC na motocykl. Pamiętaj też, że jeżdżąc bez ważnego przeglądu, nie dostaniesz odszkodowania z AC, jeśli zdarzy ci się wypadek. To wszystko to dobre powody, aby zawsze w porę wykonywać obowiązkowe badanie techniczne. 
 

Najczęściej zadawane pytania: 

 
Czy przegląd motocykla to to samo co przegląd gwarancyjny? 
 
Nie. Przegląd techniczny jest obowiązkowy, a dotyczące jego przepisy reguluje ustawa. Natomiast przegląd gwarancyjny jest dobrowolny, ale konieczny do tego, aby zachować gwarancję. Możesz wykonać go w ASO lub w innym niezależnym warsztacie. 
 
Gdzie można przeprowadzić przegląd motocykla? 
 
Obowiązkowe badanie techniczne można przeprowadzić jedynie na Stacji Kontroli Pojazdów. Musi je przeprowadzić diagnosta z uprawnieniami oznaczonymi literą „A” 
 
Czym grozi jazda motocyklem bez ważnego przeglądu za granicą? 
 
Jadąc za granicę motocyklem, również musisz mieć ważny przegląd techniczny. Jeżeli w dowodzie rejestracyjnym brakuje miejsca na pieczątki potwierdzające jego przeprowadzenie, należy mieć przy sobie zaświadczenie o wykonaniu badania technicznego. 
 
W przeciwnym razie kierowcę motocykla czekają poważne konsekwencje. Podczas kontroli drogowej może on dostać mandat w wysokości kilkudziesięciu euro (w Niemczech jest to 40 euro). Oprócz tego funkcjonariusz zagranicznej policji może zabrać dowód rejestracyjny pojazdu oraz skierować go na badanie techniczne 
 
Co jest potrzebne do przeprowadzenia przeglądu technicznego motocykla? 
 
Właściciel dwukołowca musi okazać w stacji kontroli pojazdów jedynie dowód rejestracyjny. 
 
Czy diagnosta na Stacji Kontroli Pojazdów może zatrzymać dowód rejestracyjny? 
 
Tak. Jest uprawniony do zabrania tego dokumentu, jeżeli stwierdzi, że stan techniczny samochodu zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego. 
 
Czy przegląd auta można wykonać na dowolnej Stacji Kontroli Pojazdów? 
 
Tak. Można wybrać dowolną stację diagnostyczną – nie jest to zależne od miejsca zamieszkania właściciela pojazdu. 

Powrót do listy poradników